heterogeneous networks شبکه ناهمگن

در شبکه های کامپیوتری ، شبکه ناهمگن ( Heterogeneous Network – HetNet ) شبکه ای است که کامپیوترها و سایر دستگاه هایی را به هم متصل می کند که در آن سیستم عامل ها و پروتکل ها تفاوت های چشمگیری دارند. یک مثال برای این شبکه ها، شبکه های محلی ( LAN ) هستند که کامپیوترهای شخصی مبتنی بر مایکروسافت ویندوز و لینوکس را به کامپیوتر های مکینتاش متصل می کنند، ناهمگن هستند.
اصطلاح شبکه ناهمگن همچنین شبکه های بی سیم را با استفاده از فناوری های دسترسی مختلف توصیف می کند. به عنوان نمونه، شبکه بی سیمی که از طریق یک LAN بی سیم خدماتی را ارائه می دهد و می تواند خدمت رسانی را در هنگام تغییر شبکه به شبکه سلولی نیز حفظ کند، شبکه ناهمگن بی سیم نامیده می شود.
ارجاع به شبکه ناهمگن ( هت نت ) غالباً نشان دهنده استفاده از چندین نوع گره دسترسی مختلف در یک شبکه بی سیم است. یک شبکه گسترده می تواند ترکیبی از ماکروسل ها ، پیکوسل ها و فمتوسل ها را برای ارائه پوشش بی سیم در یک محیط با طیف گسترده ای از مناطق تحت پوشش بکار ببرد، از یک محیط باز گرفته تا ساختمان های اداری، منازل و مناطق زیرزمینی. کارشناسان موبایل، یک هت نت را یک شبکه با تعاملات پیچیده میان ماکروسل، سلول کوچک ( Small Cell ) و در بعضی موارد عناصر شبکه وای فای تعریف می کنند که در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرند تا یک پوشش به هم پیوسته و دارای قابلیت انتقال بین عناصر شبکه را فراهم کنند. یک تحقیق از موسسه پژوهشی ARCchart تخمین می زند که هت نت هابه هدایت بازار زیرساخت های تلفن همراه کمک می کند؛ تا جایی که تا سال 2017، در سطح جهان هزینه ای نزدیک به 57 میلیارد دلار را تشکیل دهند. انجمن سلول کوچک ( Small Cell Forum ) ، هت نت را به عنوان “محیط چند – x ها: چند فناوری، چند دامنه، چند طیف، چند اپراتور و چند فروشنده” معنا می کند. هت نت باید بتواند پیکربندی مجدد عملیات خود را به صورت خودکار انجام دهد تا خدمات تضمین شده ای را در کل شبکه ارائه دهد که باکیفیت و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا موارد متغیری از جمله نیازهای کاربر، اهداف تجاری و رفتارهای دنبال کننده را برآورده کند.
از لحاظ معماری، هت نت را می توان دربرگیرنده عملکردهای شبکه دسترسی رادیویی ( RAN ) ماکروی مرسوم، قابلیت انتقال RAN، سلول های کوچک و عملکرد Wi – Fi در نظر گرفت که به طور فزاینده ای در حال مجازی شدن و ارائه به صورت یک محیط عملیاتی هستند که در آن دامنه کنترل شامل منابع مرکز داده مرتبط با محاسبات، شبکه و ذخیره سازی می باشد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *